maandag 7 februari 2011

Een rekenlesje

Lieve Mark,

Even wat serieus. Afgelopen weekend vertelde mijn vriendin over de bezuinigingen op passend onderwijs. Dat is niet iets om trots op te zijn, Mark. En weet je het raakt niet alleen kinderen die meer hulp nodig hebben. Het raakt ook niet alleen juffen en meester of schooldirecteuren. Het raakt alle kinderen en daarmee ook onze toekomst, Mark. Ik weet het, het is een grote stap, maar ik zal hem heel klein maken met een klein rekenvoorbeeld.

Onze lieve juf Kim heeft 27 kinderen in de klas en die zijn van 8.30 uur tot en met 14.45 uur onder haar hoede. Dat is 6 uur en een kwartier. Laten we dat kwartier er voor het gemak afhalen, want de deur van de klas gaat rond 8.45 dicht en vaak nog later omdat sommige ouders hun kinderen echt veel te laat brengen (sorry, enige frustratie van mijn kant). 6 Uur dus. Daarvan wordt er een uur buiten gespeeld. Dat is goed voor de beweging en houden we erin. Er wordt een half uur een broodje gegeten. Houden we er ook graag in. Dan heb je dus nog 4 uur en 30 minuten over. Dat is 270 minuten en dus 10 minuten per kind per dag.

En Mark, dan hebben ze nog geen jassen aangetrokken voor het buitenspelen, geen kringgesprek of verjaardag gevierd, geen ruzies opgelost, geen veters gestrikt, geen boekje voorgelezen, geen liedjes gezongen, geen staart recht getrokken, geen uitleg gegeven over waarom de zon er vandaag niet is en waar hij dan gebleven is.....Vul het maar in Mark. Zoveel tijd is er al niet en toch willen we dat we (let op, er komt weer een grote stap) een belangrijke kenniseconomie zijn. Hoe doe je dat als je maximaal 10 minuten per kind per dag hebt?

En als je dan kinderen die meer hulp nodig hebben in de klas erbij zet, kinderen die meer aandacht en tijd vragen, wat denk je dat er dan gebeurt met de 10 minuten? Alle kinderen hebben recht op meer aandacht en tijd. Dus wil ik je vragen toch nog een keer te bekijken hoe het anders kan. Anders zodat alle kinderen die de benodigde aandacht en tijd van de juf of meester kunnen krijgen zodat ze de basis mee krijgen voor de belangrijke kenniseconomie, want dat ben ik met je eens Mark. Wil je dus nog een keer kijken, alsjeblieft?


Veel liefs,

Marjet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten