maandag 28 februari 2011

Politiek bedrijven op het schoolplein

Lieve Mark,

Het zijn drukke dagen zo rondom de Provinciale Statenverkiezingen. Ik zag je afgelopen week de stromende regen trotseren. Dat doe je ook niet voor je lol, lijkt me zo. Het lijkt me niet altijd even leuk politiek bedrijven. Altijd blijven lachen, pittige debatten voeren, er verzorgd uitzien zelfs in de regen, verantwoording afleggen over wat je wel of niet doet, schone schijn ophouden, eromheen praten...

Maar Mark, ik doe eigenlijk precies hetzelfde iedere dag met andere moeders. Ik heb het er al een keer over gehad, de schoolpleinmaffia, maar ze zijn overal hoor. Als ik een keer me niet zo lekker voel, wordt dat gelijk opgepikt. Er wordt nog belangstellend gevraagd of het gaat, maar vervolgens wordt het verhaal zo gedraaid dat ik er per definitie slechter uit kom. En zo heb ik, voordat ik het weet, een burnout of sta ik op instorten. Dus altijd blijven lachen Mark!

Ik moet zelfs door weer en wind er verzorgd uitzien. Ik probeer, om ook wat aan lichaamsbeweging te doen, elke dag de kinderen op de fiets te brengen. Maar dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor mijn looks. Al helemaal niet omdat ik vaak mijn mascara vergeet en met een blote-billengezicht op school verschijn. Hier wordt mijn outfit met argusogen bekeken en beoordeeld. Dus je zou denken dat een pak mij ook niet zou misstaan op het schoolplein. Maar dan heb je het mis, want dan wordt ik gelabeld als carierretijger en dat is ook niet goed. Dus iedere ochtend moet ik misschien zelfs meer dan jij nadenken over wat ik aandoe. Met een simpel HM-tje kom ik niet weg. En Mark, jij hebt alleen de kleur van de stropdas, ik heb, naast mijn eigen kleding, ook nog de kinderen aan te kleden.

Uiteraard moet ik ook verantwoording afleggen over hoe ik mijn kinderen opvoed. Hoeveel meningen daar wel niet over zijn, is ongelooflijk en je weet nooit welke moeder wat aanhangt, dus je zal altijd iets moeten uitleggen... Word je er al moe van?

En dan is de allerergste nog de schone schijn. Welke moeder zal nou toegeven dat haar zoon op zijn 6de nog in zijn bed plast? Of moeite heeft met spoken? Of dat ze zo af en toe haar kinderen zo ongelooflijk zat is? Schone schijn Mark... En als het erop aan komt, praten we er gewoon omheen, want oh wee als je  niet tot de Club van Supermoeders behoort.

En die pittige debatten Mark, ik moest zelfs om in aanmerking te komen voor de Medenzeggenschapsraad van de lagere school openbare debatten, een verkiezingsprogramma, acties en posters maken. Dus waar hebben we het over.... ik doe de hele dag niets anders dan politiek bedrijven op het schoolplein! Het enige verschil is dat wij moeders regelen dat we binnen mogen wachten als het regent, want de regen schaadt ons kapsel te veel.

Veel liefs,

Marjet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten