dinsdag 8 maart 2011

364 Internationale mannendagen

Lieve Mark,

Zo op internationale vrouwendag voel ik me op en top vrouw! Maar heel eerlijk; daar heb ik geen speciale dag voor nodig. Ik vroeg laatst op twitter of er ook een internationale mannendag is. Antwoord; die 364 andere dagen per jaar. Dus Mark, voel jij je vandaag minder man dan morgen omdat het vandaag mijn dag is? Nee toch!

Alle gekheid op een stokje. Ik heb geen nationale of internationale vrouwendag nodig. Ik denk dat aandacht voor vrouwen en hun posities wel degelijk aandacht nodig heeft. Laatst was ik bij een vrouwennetwerk van een grote multinational. Fantastisch initiatief natuurlijk, maar met verschillende uitdagingen van verschillende kanten. Aan de vrouwenzijde werd er door vrouwelijke collega's stamelend bekend dat ze niet naar de bijeenkomst van het netwerk wilde komen omdat de collega's zouden kunnen denken dat ze ambitie had. Toch bizar? Dat wij vrouwen elkaar tegenhouden.

Maar aan de andere zijde werd er door een grote pief in de gang gevraagd aan de voorzitter van de club hoe het met haar vrouwenclubje ging. Hoe denigrerend is dat? Word je gevraagd zo'n netwerk op te zetten in een door mannen gedomineerd bedrijf, krijg je dat soort stompzinnige opmerkingen voor je kiezen.

En weet je wat het is Mark, ik hoor steeds vaker dat heel veel vrouwen heel graag meer willen werken, maar gewoon om heel veel verschillende redenen worden 'tegen gewerkt'. De roep om een mentaliteitsverandering wordt steeds groter. En terecht. Joke Smit zei in 1981 in een interview; 'Ik wil dat het beter wordt voor mijn dochter.' Ik wil dat ook Mark. Wat jij? Zullen we samen de handen ineen slaan? Partijoverstijgend kijken naar de beste oplossing. Geen gedoe over jij zei, hij zei. Geen vingers wijzen naar de overkant. Maar gewoon kijken wat de beste oplossing is zodat onze kinderen het beste krijgen.

Ik hoop het Mark.

Veel liefs,

Marjet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten