woensdag 30 maart 2011

Thuisblijfmoeders hebben gelijk!

Lieve Mark,

Heb je wel eens op het schoolplein gestaan? Vooral 's ochtends vroeg? Dat is namelijk de plek waar de scheiding plaats vindt. De scheiding der soorten. De grootste krachtmeting aller tijden. The Godfather is er niets bij. Ik heb het niet over kinderen, niet de jongens versus de meisjes. Zelfs niet de meisjes onderling. Nee, dat is voor de kleintjes. Het gaat hier om het grote werk, serious business; de Thuisblijvende moeder versus de Werkende moeder. Volgens mij heb ik hier al een keer over geschreven, maar toch, het blijft een nare, nare strijd. Wij vrouwen vechten toch al niet eerlijk, maar hier wordt geslagen met onderzoeken, bewijzen en redenaties van experts. Debatten in de Tweede Kamer zijn er niets bij.

Laten we voorop stellen dat ik dol ben op mijn werk. Ik doe het met plezier en vooral omdat ik dan ook weer even Marjet mag zijn en geen moeder. En plat gezegd levert het geld op en daarvan kunnen wij leukere dingen doen. Dus laten we voorop stellen dat ik met plezier werk. Maar ik sta niet stil bij zaken als dat ik eventueel van mijn man zou scheiden en ik dan onder de armoedegrens zou kunnen gaan vallen. Ik heb er ook nooit echt bij stil gestaan dat als ik zou stoppen met werken ik dan geen pensioen op zou bouwen. Dat schiet me gewoon niet zo 1, 2, 3 te binnen. Ook denk ik niet aan de vergrijzing en dat dat veel geld gaat kosten en dat ik daar een steentje aan kan bijdragen. En ik denk niet dat ik de enige ben.

Namens de thuisblijfmoeders. Ik denk dat ze thuis blijven omdat ze dan voor de kinderen kunnen zorgen. En dat ze daar veel plezier aan beleven. Ze zijn ervan overtuigd dat ze beter voor hun kinderen kunnen zorgen dan de creche. En dat het voor de kinderen beter is om in een veilige thuissituatie groot te worden. Geef ze eens ongelijk. Zeker als je denkt aan de kwaliteit van de kinderopvang en de schrikbarende verhalen die je hoort.

Misschien vinden ze het daarnaast ook heerlijk om 's ochtends gewoon thuis met een kopje thee de krant te lezen. Of met vriendinnen af te spreken. En wees nu eens eerlijk, wie wil dat niet? Oke, misschien niet jaren achtereen, maar gewoon zo eventjes. Geen files, geen stress over ophalen, geen gedoe met wie er wanneer thuis is. Geen deadlines, die slecht zijn voor je hart. Een echte walhalla voor de werkende ouder, denk ik zo. En daarom blijven ze thuis, twee grote voordelen om lekker thuis te blijven.

En toch zou het beter zijn dat ze gaan werken. Ik weet het. Maar geef ze eens ongelijk! Het wordt ze makkelijk gemaakt om thuis te blijven en ik geef ze groot gelijk.

Veel liefs,

Marjet

Ps Even voor jou Mark, degene die gelijk wegrennen van het schoolplein zijn de werkende moeders. Degene die blijven staan de thuisblijvende. Dan weet je gelijk waar je aan toe bent en kan je je voegen al gelang met wie je staat te praten.

1 opmerking: