woensdag 5 januari 2011

Mama, mag ik straks jam op mijn brood?

Lieve Mark,

Sorry het is al weer even geleden dat ik je geschreven heb. Ik had ook een kerstreces. Hoe was de jouwe?
Ik kijk er altijd erg naar uit; lekker uitslapen, spelletje spelen met de kinderen, leuke dingen doen... Ik had allemaal plannen gemaakt en puntje bij paaltje komt er altijd maar weinig van terecht. En erger nog; Tegen het einde van de vakantie kan ik niet wachten totdat iedereen en alles weer naar school of zijn werk gaat. Ik vind het zelf ook weer heerlijk dat ik aan het werk mag. Gewoon weer even collega en Marjet zijn.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben dol op mijn kinderen en ik mis ze als ze een weekendje bij Opa en Oma slapen. Maar na 2 weken ze bovenop mijn lip te hebben gehad zijn er niet genoeg rollen behang te koop. Ik weet niet of anderen dit ook hebben. Na duizend vragen van mijn dochter weet ik zo af en toe de antwoorden niet meer. Het begint 's ochtends vroeg al; 'Mama, wat is een musical?' 'En wat is een orkest?'
'Mama, is het vandaag zaterdag?' 'Wanneer is het dan wel zaterdag?' 'En hebben we dan zwemles?' En dan heb ik nog niet eens een voet op de grond gezet!

Dus tegen de tijd dat we aan het ontbijt zitten heb ik al zo'n 150 vragen achter de kiezen en dat op een lege maag. Maar ze gaat onverstoorbaar verder hoor tijdens het ontbijt; 'Mama, wat gaan we vandaag doen?' ' 'Mag ik een keer bij Oma Muis logeren?' 'En gaat Max dan naar Opa Ab?' 'Mama, mag ik straks jam op mijn brood?' 'Mama, wat is kindermisbruik?' ........  Shit, de radio staat aan en dat pikt ze tegenwoordig op. Tja, Mark, hoe leg je dat uit? Hoe leg je dat uit aan een meisje van 4? Jij hebt ook altijd lastige vragen. Hoe leg je dit uit?

Alles is nu weer aan het werk en naar school. De vragen blijven ongestoord komen en elke keer probeer ik het juiste antwoord te geven voor een kind van vier. En dat is niet altijd makkelijk.

Veel liefs,

Marjet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten